Charlotte Castor delar med sig av sin expertis

Charlotte Castor, barnsjuksköterska och forskare i forskargruppen Barns och familjers hälsa, har delat med sig av sin expertis om avancerad sjukvård i hemmet och palliativ vård av barn.

I en intervju i Vetenskap & Hälsa berättar hon om avancerad sjukvård i hemmet (ASIH), som sedan 2013 utvecklats i Skåne, då regionen tog beslutet att barn har rätt till avancerad vård hemma, oavsett prognos och diagnos.

– När barnet slipper uttröttande sjukhusbesök kan de bättre hushålla med sin ork. Det handlar om att sjukdomen ska ta så lite plats som möjligt i livet, säger Charlotte Castor.

Läs hela intervjun (länk till Vetenskap & Hälsa)

Internationell konferens

Charlotte Castor och Hajzeri Besa.
Charlotte Castor och Hajzeri Besa, medarbetare från SUS, delar med sig av sin expertis under konferensens postervisning.

Charlotte Castor har också deltagit i en konferens i Rom om palliativ vård av barn, där vård i hemmet lyftes som en viktig del av den palliativa vården. Maruzza International Congress on Paediatric Palliative Care, som genomfördes den 25-28 maj, är den största internationella konferensen i ämnet.

– Jag fick tillsammans med delar av Södra sjukvårdsregionens multiprofessionella konsultteam i Palliativ vård av barn, möjlighet att beskriva flera av våra initiativ här från Södra Sverige. Det jag framförallt tar med mig från årets konferens är alla givande möten med deltagarna i konferensen och den internationella utvecklingen i palliativ vård av barn, säger Charlotte Castor.