Melkamu Merid Mengesha - blivande doktorand

Melkamu Merid Mengesha
Melkamu Merid Mengesha.

Melkamu Merid Mengesha, från Arba Minch University i Etiopien, är blivande doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa under handledning av Cecilia Follin, Inger Kristensson Hallström och Degu Jerene. I augusti besökte han forskargruppen vid Institutionen för hälsovetenskap i Lund.

Vilken är din akademiska bakgrund?

– Jag har en klinisk bakgrund genom min grundutbildning som folkhälsovetare.

Vad handlar ditt kommande doktorandprojekt om?

– Mitt doktorandprojekt handlar om genomförbarheten och utvärderingen av en intervention med målet att motverka hivrelaterat stigma och förbättra de kliniska resultaten bland ungdomar som lever med hiv i Etiopien.

Hur började ditt intresse för denna forskning?

– Inspirationen till mitt projekt har sin grund i en tidigare doktorsavhandling av Mulatu Biru, en tidigare doktorand i forskargruppen. Denna doktorsavhandling visade på behovet av mer forskning kring hivrelaterat stigma bland barn som lever med hiv i Etiopien.