Om barns hälsa i Sveriges Radio

Mariette Derwig och Kajsa Lamm.
Mariette Derwig, barnläkare. Kajsa Lamm, logoped.

Mariette Derwig och Kajsa Lamm har delat med sig av sin expertis om barns hälsa i Sveriges Radio P4.

Mariette Derwig är barnläkare och forskare. I sin forskning har hon undersökt hur ett barncentrerat hälsosamtal kan främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn.

Den 23 januari uppmärksammades Mariette Derwigs och kollegors arbete inom Prevention Barnfetma (PBF) i flera inslag i Sveriges Radio. Prevention Barnfetma är ett nationellt initiativ som har som syfte att förebygga övervikt och fetma bland barn 0-6 år i Sverige.

Lyssna på inslagen: (alla länkar går till Sveriges Radio)

Om barnhälsovårdens roll, intervju med Mariette Derwig.

Övervikt hos barn ger stora kostnader senare i livet, intervju med Katarina Steen Carlsson, forskningschef på IHE.

"Alla måste dra sitt strå till stacken" – För att minska barnfetma, intervju med Maria Bjerstam på Innovation Skåne.

Kajsa Lamm är logoped och forskare med lång erfarenhet av barn med ätsvårigheter. I sin forskning har hon studerat ätsvårigheter hos barn – förekomst och föräldrars erfarenheter. I Sveriges Radio P4 tipsar hon om hur man kan tänka som förälder och vad man absolut inte ska göra.

Lyssna på inslaget: (länk till Sveriges Radio)

Det här ska du absolut inte göra om ditt barn äter dåligt, intervju med Kajsa Lamm.