Samarbete med Arba Minch University

Studenter på kursen
Kursdeltagare tillsammans med examinator Inger Kristensson Hallström och vice president of Arba Minch University, Dr. Alemayehu Chufamo Eromo m.fl.

Den 27 februari startade en ny omgång av kursen ”Komplexa interventioner inom hälso- och sjukvård” i ett samarbete mellan Lunds universitet och Arba Minch University i Etiopien.

Målet med kursen är att öka kunskapen om komplexa interventioner inom hälso- och sjukvård för barn med särskilt fokus på forskning som omfattar barn, ungdomar och deras familjer.

– Det känns spännande att stödja utvecklingen av komplexa interventioner för att stärka hälso- och sjukvård för barn och ungdomar i Etiopien, säger Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad vid Lunds universitet, kursansvarig och examinator, som var på plats i Arba Minch vid kursstarten.

Till kursen antogs 12 doktorander registrerade vid Arba Minch University inom områden som omvårdnad, medicin och folkhälsovetenskap. Kursen genomförs vid fyra kurstillfällen bestående av två campusträffar vid Arba Minch University och två digitala möten. Mellan kurstillfällena kommer kursdeltagarna att arbeta med sin egen forskningsplan för ett planerat eller pågående forskningsprojekt.

Den första campusträffen genomfördes den 27 februari till 2 mars och markerade också starten för kursen, som invigdes under högtidliga former av vice president of Arba Minch University, Dr. Alemayehu Chufamo Eromo.

Sign
Class

Teachers
Inger Kristensson Hallström, examinator. Abayneh Tunje Tanga, kursledare.
Inger Kristensson Hallström, kursansvarig och examinator. Abayneh Tunje Tanga, kursledare.