På besök från Arba Minch

Abayneh Tunje Tanga. Foto.
Abayneh Tunje Tanga, doktorand, på plats vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet.

Under fyra veckor i höst har Abayneh Tunje Tanga, från Arba Minch i Etiopien, varit på plats i forskargruppen Barns och familjers hälsa på Forum Medicum. Den 28 augusti presenterade han sin forskning vid U21 Doctoral Student Forum i Lund.

Abayneh Tunje Tanga är doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa under handledning av professor Inger Kristensson Hallström och epidemiolog Degu Jerene. Som en del i forskningsprogrammet eChildHealth arbetar Abayneh för att förbättra följsamheten till antiretroviral behandling bland ungdomar som lever med HIV i Etiopien. Han undersöker om påminnelser via sms en effektiv strategi för att öka följsamheten.

Medlemmar i forskargruppen Barns och familjers hälsa. Foto.
Abayneh med kollegor i forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Under fyra veckor har Abayneh varit på plats med kollegor i forskargruppen och arbetat på sin avhandling, deltagit i seminarier och presenterat sin forskning vid U21 Doctoral Student Forum.

U21 är ett ledande globalt nätverk av 27 forskningsintensiva universitet och Lunds universitet är det enda medlemsuniversitetet i Sverige. Medicinska fakulteten vid LU är en aktiv medlem i U21 Health Sciences Group.